Elektronika, za pomocą której buduje się systemy sterowania wjazdem, daje obecnie bardzo duże możliwości – od całkowicie zautomatyzowanych szlabanów na parkingach, po udogodnienia w ramach systemu inteligentny dom. Systemy sterowania wjazdem zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa bez względu na to, czy zainstalowane są na parkingu pod instytucją lub firmą, czy na posesji prywatnej. Dzięki nim masz pełną kontrolę nad tym, kto wjeżdża na dany teren.
Systemy sterowania wjazdem – do jakich obiektów?
Zastosowanie systemów sterowania wjazdem z ograniczeniem dostępu to sposób na uniknięcie np. kradzieży na nowych osiedlach. Przez bramę mogą wjechać wyłącznie te osoby, którym taki dostęp został udzielony. Jeśli mamy do dyspozycji szlaban lub bramę chroniącą przed wjazdem na osiedle nieuprawnionych osób, nasze mienie jest zdecydowanie lepiej chronione. W przypadku miejsc parkingowych w garażach podziemnych na nowych osiedlach zabezpieczenie jest podwójne, ponieważ często przy wjeździe do takiego garażu montuje się bramę na pilota. Naturalnie utrudnia to dostęp do samochodów lokatorów zarówno złodziejom, jak i przypadkowym wandalom.
Prywatna posesja wyposażona w bramę z automatyką również daje właścicielom większe poczucie bezpieczeństwa.Dzięki temu bez naszej wiedzy nikt nie przedostanie się do domu, nie przejdzie też przez furtkę. Dodatkowo brama wyposażona w system sterowania wjazdem to bezpieczeństwo dla dzieci i zwierząt domowych. Maluch przypadkowo jej nie otworzy ani nie wyjdzie na ulicę.
Instytucje i biurowce od dawna z powodzeniem korzystają z systemów sterowania wjazdem. Najczęściej zabezpieczone w ten sposób są parkingi przed budynkami. Dzięki temu w zatłoczonym mieście pracodawca może zapewnić pracownikom i kontrahentom miejsca parkingowe na terenie firmy. To bardzo ważne nie tylko ze względu na ich komfort, lecz także bezpieczeństwo. Zamknięty parking firmowy na samochody flotowe to również sposób na zwiększenie ochrony mienia firmowego.
Systemy sterowania wjazdem do bram mają też szerokie zastosowanie w przemyśle i transporcie ciężkim, gdyż zapewniają wygodne załadunki z magazynów. Automatyczne sterowanie bramami w halach magazynowych jest także bezpieczne i wygodne dla pracowników.
Jak widać, rozwiązania tego typu mają bardzo szerokie zastosowanie. Jak zatem stworzyć funkcjonalny i wygodny w użytkowaniu system sterowania wjazdem?
Z czego składa się i jak działa system sterowania wjazdem na parking?
Poprawnie działający system sterowania wjazdem składa się z trzech typów urządzeń: kontrolujących, wspomagających i sterujących. Urządzenia kontrolujące to szlabany, kolczatki lub bariery oraz oczywiście bramy, sterujące z kolei to wszelkiego typu zestawy do zdalnego sterowania ruchem – systemy wyzwalania wjazdu/wyjazdu, np. piloty, karty RFID, kamery monitoringu. Urządzeniami wspomagającymi są oczywiście wszystkie komponenty, które wspierają użytkownika podczas codziennego korzystania z systemu. To tablice informacyjne, sygnalizatory 2- i 3-komorowe, a także interkomy.
Poza standardowymi rozwiązaniami dostępne są również bardziej zaawansowane opcje. Dobrym przykładem może być antypassback. To system, który pozwala przypisać wybrane miejsce na parkingu do konkretnego pojazdu. Działa to na zasadzie rozszerzonej kontroli nad nośnikami w garażu.
Bezobsługowe systemy kontroli wjazdu zawdzięczają swoje działanie technologii RFID. To obecnie najwygodniejsze rozwiązanie, które doskonale sprawdza się na wewnętrznych parkingach firm i instytucji. Zapewnia komfortowy przejazd bez pokazywania przepustek i legitymowania. Jak sama ich nazwa wskazuje, systemy bezobsługowe nie wymagają angażowania portiera lub pracownika ochrony. Drugą ich zaletę stanowi fakt, że upłynniają ruch na wjazdach i wyjazdach. Z tego powodu coraz częściej instalowane są również na wjazdach do osiedli, zwłaszcza tych największych, gdzie ruch samochodowy w godzinach szczytu jest bardzo intensywny.
Systemy sterowania wjazdem RFID to nie tylko bardzo wydajne zarządzanie przestrzenią parkingową, lecz także dokładna rejestracja pojazdów, które wjeżdżają na teren lub go opuszczają. System rejestruje te dane i przechowuje je do wiadomości administratora – działa to na tej samej zasadzie, co wewnętrzne systemu kontroli dostępu.
Sprawnie działający bezobsługowy system kontroli wjazdu powinien składać się z czterech kompatybilnych ze sobą elementów:
- czytnika RFID– instaluje się go przy szlabanach lub bramach w takiej odległości, która pozwoli na prawidłowe odebranie sygnału z taga umieszczonego na samochodzie;
- centrali kontroli dostępu– to serce systemu. W centralce zapisywane są indywidualne kody pojazdów uprawnionych do wjazdu na teren parkingu. To właśnie ona przetwarza sygnały z czytnika i zarządza automatycznym szlabanem;
- znaczników (tagów) RFID– to chipy z przypisanym kodem, które instaluje się na szybie pojazdu. Kiedy znacznik znajdzie się w zasięgu czytnika i zostanie poprawnie zidentyfikowany, wysyłana jest odpowiednia informacja, co skutkuje podniesieniem szlabanu lub otwarciem bramy. Bardzo często tagi mają postać plastikowej naklejki, którą należy przykleić w konkretnym miejscu na przedniej szybie. Mogą to być również chipy, które instaluje się na karoserii;
- oprogramowania– bez niego niemożliwe byłoby zarządzanie systemem, więc tylko z działającym oprogramowaniem system sterowania jest kompletny. Umożliwia nadawanie i odbieranie kodów dostępu oraz przeglądanie historii ruchu pojazdów na bramie.
System sterowania bramą – jaki wybrać?
Systemy sterowania wjazdem instaluje się obecnie zarówno na bramach garażowych, jak i wjazdowych przesuwnych lub uchylnych. Zanim zdecydujesz się na zakup takiego systemu, powinieneś poznać pełne możliwości nowoczesnych systemów tego typu.
Z czego składa się system sterowania bramą? Istotnych elementów jest całkiem sporo:
- napęd – porusza bramą, jest podstawowym elementem systemu;
- fotokomórka – ma za zadanie zatrzymać skrzydło bramy, gdy na prowadnicy pojawi się przeszkoda;
- automatyczny rygiel w formie blokady dociskowej – brama zamyka się tak, aby nie można było jej wyszarpnąć lub przesunąć na siłę;
- listwa bezpieczeństwa i sprzęgło – wspierają pracę fotokomórki;
- oświetlenie zewnętrzne;
- zasilanie awaryjne – pozwala na sterowanie bramą podczas awarii prądu;
- alternatywny zamek mechaniczny – umożliwia awaryjne otwarcie bramy;
- pilot zdalnego sterowania.
Dla komfortowego sterowania bramą i odpowiednio długiej żywotności należy zastosować wszystkie komponenty od tego samego producenta.
Najważniejszym elementem jest napęd, który musi być bardzo dobrze dobrany do rodzaju bramy oraz do jej ciężaru. Kolejne ważne cechy napędu to siła pchania i siła ciągnięcia – powinny one odpowiadać ciężarowi bramy. Znaczenie ma też rodzaj wózka napędu i jego budowa (brama może poruszać się za pomocą łańcucha lub paska zębatego). Istotna jest też częstotliwość sterowania, gdyż napęd musi się sprawnie komunikować z pozostałymi urządzeniami pracującymi w systemie.
Jakie funkcjonalności oferują nowoczesne systemy sterowania wjazdem?
Nowoczesna elektronika i dostęp do Internetu sprawiają, że nawet najprostsze z pozoru systemy można udoskonalić – sprawić, że staną się maksymalnie przyjazne użytkownikowi lub będą oferować pakiet dodatkowych funkcji. Jak w przypadku każdego produktu z dziedziny nowych technologii, również w systemach sterowania wjazdem trwa ciągły wyścig technologiczny. Co zrobić, aby klienci sięgali po rozwiązanie tego, a nie innego producenta? Zaproponować dodatkowe funkcjonalności, takie jak:
- multifunkcyjne piloty zdalnego sterowania, które umożliwiają otwieranie wszystkich zabezpieczonych przez system wejść;
- systemy powiadomień SMS – bardzo przydatna funkcja ze względów bezpieczeństwa. Po otrzymaniu informacji o próbie siłowego sforsowania bramy można natychmiast zawiadomić policję, bo prawdopodobnie właśnie następuje próba włamania do domu;
- sterowanie bramą lub furtką za pomocą przeznaczonej do tego aplikacji mobilnej – możesz zamykać i otwierać bramę z dowolnego miejsca na świecie;
- połączenie automatycznej bramy z inteligentnym oświetleniem – światło w garażu zapala się po otwarciu bramy;
- zielone źródła zasilania systemu – napęd bramy z własną baterią solarną lub możliwość podłączenia go bezpośrednio do panelu fotowoltaicznego;
- fotokomórka, która zatrzyma napęd w momencie, gdy w świetle wjazdu pojawi się przeszkoda.
Bezpieczna praca urządzeń – jak montować system sterowania wjazdem?
Systemy automatyczne muszą mieć odpowiednio dobrane czujniki, które będą reagowały na nietypowe sytuacje. Zadaniem czujników jest regulowanie pracy napędu tak, aby podczas zamykania lub otwierania brama nie została trwale uszkodzona. Nie można będzie jej zamknąć, jeśli coś lub ktoś znajdzie się w przejściu. Fotokomórka to podstawowe i najlepsze rozwiązanie – informuje ona centralę o przeszkodzie, co powoduje natychmiastowe zatrzymanie bramy.
Innym rozwiązaniem jest wyłącznik przeciążeniowy. Wykrywa on przeszkodę dopiero w momencie, gdy dojdzie do jej fizycznego kontaktu z bramą. Zabezpieczenie amperometryczne nie jest więc najlepszym rozwiązaniem, jeśli nie towarzyszy mu fotokomórka. Wyobraź sobie sytuację, gdy w bramie stoi samochód, a ty przez przypadek uruchamiasz napęd. Fotokomórka zatrzyma napęd bramy przed zetknięciem z przeszkodą, podczas gdy wyłącznik przeciążeniowy wyhamuje dopiero wtedy, gdy brama uderzy w karoserię. Z całą pewnością uszkodzony samochód musiałby wtedy trafić do lakiernika.
Brama zamykana automatycznie
Sterowniki do bram w większości przypadków mają funkcję automatycznego zamykania bramy po przejechaniu przez nią samochodu. Najczęściej w sterowniku programowany jest czas, po którym brama zamyka się automatycznie. Takie rozwiązanie stosowane jest w przypadku bezobsługowych systemów kontroli wjazdu na duże parkingi firmowe lub komercyjne. W przypadku posesji prywatnych nie jest to konieczne, zwłaszcza że może nieść ze sobą kilka potencjalnych zagrożeń bezpieczeństwa.
Brama, która zamyka się automatycznie, musi być wyposażona w system fotokomórek i zabezpieczeń. Ponieważ zamyka się po upływie wyznaczonego czasu, konieczne jest również automatyczne skontrolowanie, czy na przejeździe nie ma przeszkód. Zamykająca się brama może być niebezpieczna dla dzieci, zwierząt domowych, jest też w stanie uszkodzić samochód, który np. zgasł na przejeździe. Aby uniknąć wypadków podczas automatycznego zamykania bramy, należy pomyśleć o funkcjonalności, jaką jest fotokomórce.
Czym kierować się, wybierając systemy sterowników bramowych?
Tak jak w przypadku innych urządzeń mechanicznych czy elektronicznych, przy wyborze systemów sterowania wjazdem znaczenie ma kilka podstawowych cech. To właśnie one sprawiają, że system działa sprawnie, a jego obsługa jest intuicyjna. Najważniejsza z punktu widzenia użytkownika będzie funkcja miękkiego startu. Istotne są też zabezpieczenia przeciwprzeciążeniowe, lampa ostrzegawcza oraz możliwość awaryjnego otwarcia bramy bez wzywania serwisu. Żeby wybrać odpowiedni system, trzeba odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań:
- Jak duży jest ruch, czyli ile razy dziennie brama będzie otwierana i zamykana?
- Jak duża i ciężka będzie brama, której potrzebuję?
- Jak będzie się otwierać brama: uchylnie czy przesuwnie?
- Czy jest możliwe podpięcie urządzeń do sieci elektrycznej?
- Na jaką gwarancję od producenta systemu mogę liczyć?
Prawidłowo dobrany i skonfigurowany system sterowania wjazdem podnosi bezpieczeństwo zarówno mieszkańców czy pracowników, jak i mienia na posesji. Komfort, jaki daje możliwość parkowania samochodu przed wejściem do biura, jest nie do przeceniania.
Czytaj mniej...