Szlaban to słowo pochodzące z języka niemieckiego, oznaczające granicę, przeszkodę. Współcześnie istnieje bardzo wiele rodzajów nowoczesnych szlabanów wjazdowych. Wyróżnić można produkty zarówno elektryczne, jak i hydrauliczne lub ręczne. Czym się różnią, ile kosztuje szlaban i jak wygląda montaż?
Do najbardziej popularnych rodzajów szlabanów należą szlabany elektromechaniczne i elektrohydrauliczne. Współcześnie rzadko kiedy można spotkać wjazdowe szlabany sterowane ręcznie. Koszt urządzenia zależy od producenta, rodzaju, a także długości ramienia. Większość firm oferuje usługę montażu wraz z zakupem szlabanu.
Szlabany elektromechaniczne, hydrauliczne i manualne
Zdecydowanie najpopularniejszymi urządzeniami są szlabany automatyczne. Można wyróżnić dwa główne rodzaje – szlabany elektromechaniczne (napędzane silnikiem elektrycznym) i elektrohydrauliczne (wykorzystujące napęd elektryczno-hydrauliczny).
Pierwsza odmiana charakteryzuje się tym, że jest wyposażony w silnik elektryczny oraz przekładnię mechaniczną. Każdy z producentów wykorzystuje swoje własne opatentowane rozwiązanie. Za pomocą takiego napędu można szybko podnieść ramię szlabanu na daną wysokość. Szlabany elektromechaniczne mają wiele zalet – do najważniejszych należą:
- szerokie i uniwersalne zastosowanie,
- wytrzymała konstrukcja i możliwość instalacji długiego ramienia,
- bardzo wysoki stopień odporności na niekorzystne warunki atmosferyczne i ujemną temperaturę,
- ograniczenie konieczności wykonywania specjalistycznych czynności konserwacyjnych.
Nie mniejszą popularnością cieszą się szlabany elektrohydrauliczne, zwane też po prostu hydraulicznymi. Nazwę zawdzięczają systemowi aktywnych pomp, wytwarzających energię mechaniczną. Pompy i tłoki wykorzystują ciśnienie cieczy. Tego typu napędy można powszechnie znaleźć na autostradach przy punktach poboru opłat jezdnych lub przy wjazdach do większych centrów handlowych czyli w miejscach o dużym ruchu. Szlabany elektrohydrauliczne wyróżniają się bardzo długą żywotnością, świetną wytrzymałością i możliwością intensywnej pracy. Szlabany wjazdowe a sposób podnoszenia ramienia
Mechanizm napędowy i korpus z siłownikiem to najważniejsze elementy całego szlabanu. Z perspektywy kierowcy zauważalna jest jednak inna część – ramię szlabanu. Urządzenia te można podzielić także pod tym względem, sprawdzając, w jaki sposób ramię się podnosi.
W szlabanach automatycznych, elektrycznych lub hydraulicznych reakcja w postaci podniesienia ramienia występuje na skutek aktywacji centrali sterującej. Umożliwia ona otwarcie szlabanu za pomocą różnych narzędzi – wpisanego kodu, przekręcenia klucza, naciśnięcia przycisku, użycia pilota czy wrzucenia odpowiedniej monety do znajdującej się obok maszyny.
Wyodrębnia się także szlabany półautomatyczne i ręczne. Te ostatnie są obecnie najrzadziej spotykane. Nie znajdują zastosowania komercyjnego i użytkowego, nie spotka się ich nigdzie tam, gdzie częstotliwość otwierania wjazdu jest wysoka. Mogą być jednak zamontowane przy prywatnych posesjach i mniejszych biurach.
Ile kosztuje szlaban? Cena i sposób montażu
Średnia cena jednego szlabanu parkingowego wynosi mniej więcej 3000–6000 złotych (netto). Koszt zależy od konkretnego modelu, zaimplementowanej technologii podnoszenia, a także pozostałych akcesoriów parkingowych – centrali do wrzutu monet, alternatywnych systemów sterowania itd.
Montaż szlabanu wbrew pozorom jest procesem dość skomplikowanym. Wynika to głównie wagi urządzenia oraz konieczności wykonania precyzyjnych prac budowlanych i montażowych. Dlatego firmy oferujące sprzedaż szlabanów wjazdowych proponują także pomoc w profesjonalnym montażu lub znalezieniu doświadczonego instalatora.
Zobacz również: Brama przesuwna - jaki napęd wybrać?